Wykorzystaj swój mózg!

coaching dla par Małgorzata Gumowska

Wiedza o rozwoju i funkcjonowaniu mózgu jest fascynująca.

Pracując z człowiekiem, z jego  sprawami, troskami czy problemami, spotykam się nie tylko z nimi, ale również z emocjami, myślami przekonaniami i jeszcze bardzo wieloma ludzkimi doświadczeniami, które swoje źródło mają właśnie w mózgu.

Mózg jest neuroplastyczny i możemy tę neuroplastyczność wykorzystywać w procesach rozwoju i zmiany,  to myślę,  że warto z takiej wiedzy i możliwości korzystać. 

Możemy tę neuroplastyczność wykorzystać, aby ulepszać swoje związki i relacje, aby żyć bardziej szczęśliwie,  lepiej się komunikować z partnerem. I jeszcze wiele możliwości daje nam nasz mózg.

To nasz system sterowania. Działa bez naszej woli i naszego udziału i równocześnie mamy na niego wpływ.

Myślę, że czasami warto uświadomić sobie możliwości, jakie daje nam nasz mózg.

Co więc warto wziąć pod uwagę? Jaka wiedza o funkcjonowaniu mózgu  może Ci się przydać w codzienności. W Twoim związku, w relacjach?

Oto kilka informacji,  które świadomie wykorzystane przynieść mogą wiele korzyści.

ZASADA SWOBODNEJ PRZESTRZENI – średnio co 2–3 sekundy nasze receptory przeczesują otoczenie w poszukiwaniu nowych bodźców. By nie wpaść we własną pułapkę, pozbądź się zbędnych przedmiotów z najbliższego otoczenia. Im mniejszy bałagan wokół, tym bardziej możesz się skoncentrować na zadaniu. Na przykład rozmowie z partnerem czy partnerką. Również jest to niezwykle istotna wiedza, aby podnosić swoją efektywność w obszarze zawodowym. 

ZASADA PUNKTOWCA – pracując przy biurku, starajmy się, by to ono było najlepiej oświetlone, a przestrzeń wokół o ton lub dwa ciemniejsza. W ten sposób ogniskujemy uwagę w punkcie, a nie na większej przestrzeni. Gdy rozmawiamy, siadajmy w świetle, a przestrzeń wokół  niech będzie przyciemniona. Tu nie chodzi tylko o romantyczny nastrój a o skupienie uwagi.  

REGUŁA DETALI – dotyczy sytuacji, kiedy każdy szczegół jest ważny. Mózg w sposób świadomy nie rejestruje i nie przechowuje danych, które z gruntu nie są mu potrzebne. Test, czy udaje nam się być tu i teraz i koncentrować na wykonywanych czynnościach, może polegać na zadaniu sobie pytania: ile razy podniosłeś wzrok znad książki w ciągu ostatniego kwadransa lub czy wchodząc po schodach, wiesz, ile stopni pokonujesz? Większość osób nie jest w stanie odpowiedzieć na te pytania, ponieważ nie koncentruje się na tych danych. Potrzebujemy zatem koncentrować się świadomie na tym, co ważne dla nas. Nawet jeśli to detal, a jak niektórzy mówią błahostka. 

ZASADA PRIORYTETÓW – Opiera się na regularnym tworzeniu check-listy. Każde zadanie do wykonania w kolejnym dniu powinno znaleźć się na liście i otrzymać priorytet wykonania. Zadania podzielone na bardzo ważne, mniej ważne i nieważne, powinny być realizowane dokładnie w tej kolejności. Odhaczanie check-listy zwiększa naszą motywację. Warto więc, aby na tej liście znalazły się nie tylko nasze zawodowe sprawy do załatwienia, ale aby lista zawierała też sprawy ważne dla związku, dla rodziny i dla siebie samej/siebie samego. Gdy czegoś nie ma na liście, po prostu tego nie zrobimy. 

TECHINKA IZOLACJI – Polega na ograniczeniu dopływu zbędnych, rozpraszających sygnałów dźwiękowych. Osoby rozmawiające w pomieszczeniu, hałaśliwa muzyka czy dźwięki telefonu, gdy mamy do wykonania ważną czynność, odwracają naszą uwagę. Najprościej odizolować się od bodźców dźwiękowych, wyłączając niepotrzebny sprzęt, wyciszając przypominacze lub stosując dobrej jakości stopery do uszu. Cisza jest nie tylko potrzebna do skupienia,  jest wręcz konieczna, aby się zregenerować czy zrelaksować.  

REGUŁA WIZUALIZACJI – oparta jest na technice projekcji obrazów w mózgu. Zbierasz informacje wszystkimi możliwymi do wykorzystania w danym miejscu zmysłami, a następnie po krótkiej chwili zamykasz oczy i wyobrażasz sobie dokładnie to, czego doświadczyłeś przed chwilą. Możesz również wizualizację wykorzystać do projektowania swoich celów. To, co widzisz – nawet z zamkniętymi oczami – jest dla mózgu bardzo realne. 

REGUŁA RYTMU – przyjmując założenie, że dla większości osób „godziny szczytu” przypadają na okres poranny 9.30–12.30, a następnie popołudniowy 15.30–17.30, ten właśnie czas powinien być poświęcony na wykonanie najtrudniejszych, a więc wymagających największej koncentracji zadań. W różnorodnych badaniach odkryto, że   nasz dobowy rytm wynikający z funkcjonowania mózgu wskazuje na przykład najlepszy czas na filiżankę kawy w ciągu dnia. I o dziwo nie jest to poranek a godziny pomiędzy 14.00  a 17.00, bo w tym czasie kofeina pobudza do działania nasz mózg.  (badania przeprowadzone na Uniwersytecie Sheffied)     

TECHNIKA RELAKSU – zakłada, że umysł dobrze odprężony, zachowujący tzw. spokojną czujność, jest gotowy do wykonywania trudniejszych zadań w odróżnieniu od umysłu zestresowanego lub zmęczonego. Kilka krótszych przerw w trakcie dnia pracy lepiej przysłuży się umysłowi niż jedna długa. Dlatego niezwykle ważną umiejętnością jest relaksowanie się, bo gdy o to nie dbamy, to wyczerpujemy nasz mózg.  

NO MULTITASK! 

Wielozadaniowość może przynieść więcej szkód niż pożytku. Wraz ze zwiększeniem liczby zadań, którymi umysł musi zajmować się równocześnie, spada produktywność i precyzja działania. Różnice mogą wynieść nawet 40%. Wzrasta również (nawet o 30%) prawdopodobieństwo popełnienia błędu. Wymagając od mózgu koncentracji, ogranicz lub całkowicie wyeliminuj dodatkowe czynności. Weź to pod uwagę, wykonując różne czynności również w domu.  Nie oczekuj od siebie ani swojego partnera czy partnerki, że zrobi wszystko na raz. 

BEZ INTERPRETACJI – kiedy interpretujesz, uruchamiasz inne obszary mózgu. Koncentracja ma służyć dostrzeżeniu, zarejestrowaniu śladów, które później zostaną uaktywnione i przeanalizowane. Wykonywanie tych czynności równocześnie osłabia percepcję. Zachowaj odpowiednią kolejność. Zbierz informacje, a dopiero później uaktywniaj proces analizy. Najpierw więc posłuchaj, dopytaj, uściślij, a potem dokonaj analizy. 

ZAANGAŻOWANIE – jeśli jest nadmierne – przeszkadza. Ogranicza pole widzenia i narzuca taki sposób myślenia, by sprawy stawały się bardziej takie, jakich chcemy, niż jakie naprawdę są. Dawkowane w odpowiedniej ilości sprzyja koncentracji i ułatwia późniejszy proces wnioskowania. Zatem angażuj się, Twój związek, Twoje relacje, twoje sprawy tego potrzebują, jednak nie w sposób przewymiarowany. 

Resztę reguł możemy wypracowywać sami, odpowiadając sobie na pytanie, jak jeszcze skuteczniej wyeliminować bodźce  zakłócające pracę naszego mózgu. 

Czy z pomieszczenia, w którym się znajdujesz,  wyeliminować hałas? A może nadmierną ilość drobnych kolorowych przedmiotów rozrzuconych wokół?

 A może wystarczy odnieść do sąsiedniego pokoju smartfon, by nie przeszkadzał w wykonywanych czynnościach?  Może warto w ogóle umówić się na jego odkładanie, aby mieć przestrzeń na rozmowy, na bliskość w Twoim związku i relacjach?

Jakie rozwiązania korzystne dla Ciebie i Twojego  związku, można i warto  jeszcze wprowadzić, aby wykorzystać swój mózg?  

To naprawdę zależy od Ciebie, zależy od tego, jak bardzo chcesz się zaangażować w swój związek, a nie tylko oczekiwać.

Wykorzystaj swój mózg, wykorzystaj wiedze o nim, aby osiągać to, na czym Ci zależy.

Zostaw komentarz