Niezła awantura znowu była, czyli o sztuce rozmawiania z „idiotami”.

emocje

„Ty jesteś po prostu idiotą!”, „ty jesteś chyba jakaś nienormalna!” – i tak rozmowa z partnerem kończy się mniejszą bądź większą kłótnią? A potem przychodzą wyrzuty sumienia i złość na samą siebie. Jak zatem rozmawiać z „idiotami”, których pełno w naszym otoczeniu?

Otoczeni przez „idiotów”?

Jestem zdania, że nasz rozmówca nie jest „idiotą”. Jest po prostu inny, być może też nie potrafi wyrażać swoich uczuć i emocji, bo nikt go tego nie nauczył i nie pokazał, że można inaczej. Idąc za Eriksonem, autorem książki, pt. Otoczeni przez idiotów, może być kolorem czerwonym, żółtym, zielonym, niebieskim bądź mieszanym. Oznacza to, że będzie wyrażać swoje zdanie w inny sposób, inaczej też będzie działać i funkcjonować na co dzień. Pamiętaj jednak też o tym, że jesteś dorosła i nie musisz godzić się na rozmowę w stylu, który ci nie odpowiada i jest niewłaściwy, nie jesteś przecież workiem treningowym. Naucz się mówić STOP. Naucz się asertywnie wyrażać siebie.


Otwarta komunikacja, czyli najcenniejsza umiejętność kobiet pewnych siebie!

  1. Słuchaj z empatią – obserwuj i odzwierciedlaj, NIE OCENIAJ I NIE INTERPRETUJ. Bądź asertywna, jednak nastawiona na porozumienie i empatię.
  2. Nie dawaj na siłę rad i pouczeń, bo one mogą budzić opór.
  3. Rozmawiaj na poziomie POTRZEB i UCZUĆ, a nie OCZEKIWAŃ i nagłych nieprzyjemnych emocji. Potrzeby są uniwersalne dla wszystkich ludzi, ale strategii do ich zaspokojenia może być naprawdę wiele. Nie oznacza to, że twoja jest lepsza, a twój rozmówca jest idiotą i jego jest gorsza. Jest po prostu INNA. Komunikacja na poziomie potrzeb ma większą szansę na zrozumie obu stron, bo wszystkim nam w życiu chodzi o to samo.
  4. Każdy ma swoją własną mapę doświadczeń – zechciej ją zrozumieć, zadając pytania.
  5. Punktem wyjścia do rozmowy z każdym człowiekiem powinna być postawa JA JESTEM OK, TY JESTEŚ OK. Inna konfiguracja, np. ja jestem ok, ty nie jesteś ok, zawsze którąś ze stron stawia wyżej bądź niżej.
  6. Bierz pod uwagę także potrzeby drugiej strony – to sedno porozumienia bez przemocy.
  7. Pamiętaj, że każde działanie i wypowiedź drugiego człowieka jest próbą zaspokojenia jakiejś jego potrzeby a nie próbą zrobienia ci na złość czy atakiem na twoją osobę. Działamy raczej na siebie i w obronie własnej niż przeciw komuś z pełną premedytacją.
  8. KRYTYKA i AGRESYWNE zachowanie mogą być tragicznym wyrazem niezaspokojonej potrzeby. Zastanów się więc, czy oby na pewno dotyczy ona ciebie i warto się tym przejmować?
  9. Naucz się rozróżniać uczucia od uczuć rzekomych, czyli myśli ubranych w uczucia.  Poniżona, odrzucona, niedoceniona, niechciana, zlekceważona i wiele wiele innych to tak naprawdę twoje interpretacje, które mogą mieć niewiele wspólnego z rzeczywistością.
  10. Opisuj to, co do ciebie dociera, przedstawiaj fakty, unikaj generalizacji, ocen, osądów, diagnoz czy szufladkowania. 
  11. KONFLIKTY i napięcia powstają, gdy z uporem maniaka wierzymy, że jest tylko jeden sposób zaspokojenia potrzeby. To nieprawda! Jest ich wiele.
  12. Jednym z powodów tego, że nasze prośby nie są spełnione jest fakt, że nie potrafimy bądź nie chcemy ich jasno wyrazić. Dlaczego? Bo brakuje nam pewności i wiary w siebie.
  13. Poproś o to, czego chcesz, a nie o to, czego nie chcesz.
  14. Powiedz, jakiego oczekujesz działania, a nie to, jaki ktoś ma być.
  15. Stosuj „komunikat na ja”: Kiedy widzę, słyszę… , czuję…, ponieważ potrzebuję… Dlatego proszę… – tu nie ma żadnej oceny, która może uruchomić drugą osobę. Mówisz o swoim uczuciu w konkretnej sytuacji.

 

Masz z tym problem? Boisz się wyrażać własne zdanie? Brakuje Ci pewności siebie i umiejętności komunikowania z partnerem? Zapraszam Ci do Akademii Kobiet Pewnych Siebie. Udział w niej to twoja szansa, by stać się asertywną, odważną i wolną, a przy tym szczęśliwą w związku bez słownej i emocjonalnej przemocy.

Już teraz wypełnij test umów się na bezpłatną konsultację, byśmy mogły wspólnie określić poziom twojej asertywności oraz wyznaczyć spersonalizowaną ścieżkę działania.

Do zobaczenia w Akademii,

Gosia

Zostaw komentarz

Privacy Preferences
Podczas odwiedzania naszej witryny internetowej przeglądarka może przechowywać informacje z określonych usług, zwykle w postaci plików cookie. Tutaj możesz zmienić swoje preferencje prywatności. Należy pamiętać, że zablokowanie niektórych rodzajów plików cookie może mieć wpływ na korzystanie z naszej witryny i oferowanych przez nas usług.